7 wskazówek, jak uniknąć stania się ofiarą oszustw bankowych
Nie jest tajemnicą, że świat jest pełen ludzi, którzy wykorzystując „drobną nieuwagę” wyłudzając pieniądze od swoich ofiar. Aby nie paść ofiarą oszustwa, które dotyka nie tylko posiadanych przez Ciebie pieniędzy, ale także instrumentów finansowych, które posiadasz, istnieje 7 praktycznych zaleceń dotyczących bezpieczeństwa:
1. Podczas dokonywania płatności należy mieć kartę debetową lub kredytową w zasięgu wzroku i sprawdzić, czy zwracana karta jest tą właściwą.
2. Zdarza się, że z powodu awarii połączenia i/lub opóźnień, płatność dokonywana jest kartą, a w punkcie sprzedaży pojawia się informacja, że „transakcja nie powiodła się”. W takich przypadkach istnieje możliwość jak najszybszego sprawdzenia za pośrednictwem bankowości internetowej, czy transakcja została faktycznie zrealizowana, co pozwala uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki w postaci późniejszego stwierdzenia podwójnego obciążenia rachunku.
3. W razie wątpliwości, przechowywanie paragonów z transakcji dokonanych w punkcie sprzedaży pozwala potwierdzić dokonane, nieudane lub odrzucone płatności i porównać je z miesięcznym wyciągiem, który można przeglądać za pośrednictwem bankowości internetowej.
4. Nie zezwalaj na robienie fotokopii lub zdjęć produktów finansowych lub dokumentów tożsamości, aby uniemożliwić wykorzystanie tych danych przez osoby trzecie, na przykład na stronach zakupów internetowych. Podobnie, w przypadku ich zgubienia lub kradzieży, należy niezwłocznie powiadomić bank.
5. Informacje bankowe (zwłaszcza hasła) są informacjami osobistymi i nie należy ich nikomu udostępniać. Często zdarza się, że oszuści podszywają się pod pracowników banku, o czym można przeczytać tutaj. Dlatego trzeba się upewnić, czy osoba, z którą rozmawiamy jest pracownikiem banku. Jeśli podejrzewasz, że ktoś zna Twoje hasło lub z jakiegoś powodu ujawnił je komuś innemu, ważne jest, abyś niezwłocznie zmienił swoje hasło poprzez bankowość internetową.
6. Dobrym sposobem na uniknięcie stania się ofiarą oszustwa jest okresowa zmiana haseł. Nie powinny one być oczywiste. Należy unikać haseł zawierających kombinacje m.in. daty urodzenia, numeru dowodu osobistego, numeru telefonu, ponieważ są one łatwe do odgadnięcia przez oszustów.
7. Jeśli chodzi o zakupy w internecie, chcąc dokonać zakupu tą drogą, należy najpierw zalogować się do bankowości internetowej i chwilowo odblokować opcję zakupów internetowych, dokonać zakupu i natychmiast ponownie ją zablokować. Zapobiegnie to próbom wyłudzenia.
Zapobieganie jest najlepszą praktyką bezpieczeństwa zarówno dla banków, jak i dla klientów. Wspólnym zadaniem jest zwracanie uwagi na możliwe przypadki oszustw, a w razie ich wystąpienia, natychmiastowe zgłaszanie.